العزيزه عبير..
وانت الساحره الخيال..الابداع والجموح..وعتق الرؤى...
ياتيك خيال يسقط كل زمن الاحلام..عند تلك البالوعه..والشارع كله حفر.ونتوءاءت وعفونه...وتلث...وضياع
يبقى واقع احساس الفنان هو الاصدق.
وهو الحق...
تلاعبتى بنتقال مترف..واناخ الركب قيود حمله.على واقع...تير بنشر...
لنصل الى قناعة ان الاقتصاد والعداله الاجتماعيه. والحريات والعدل كلها اساسيات الحياه.وهى الحواجز والنوازع.والاشارات
لبناء صلب متزن ومتعافى...
لنبنى امه تملك رشدها وحقوقها .وصلابة انتمائها..
ونحن ندين الغربةوالديمقراطيه هم فطموا عليها,,وحين اتينا اليهم اتينا بكل امراض قصورنا الاجتماعى والاخلاقى ووالتربوى والاجتماعى والمعرفى..
العزيزه عبير.
.لكى ان تحلمى.لكنه حلم قد فضحه خيال الرؤيا..
عميق الاعزاز
|