يا الرشيد غايتو عصرة الشغل جبيل خلتني اصرف لصاحبك مبر عدد واحد هاق ساكت
مع انه يستاهل المحبة فيما ذهب إليه وتحدث عن ما يدور بحالي في إن القرآن كان يخاطب الناس على حسب مستواهم المعرفي
لكن لمن رجعت لي مداخلته اسيع لقيت فيها ثغرات ... في الحتة بتاعت رمزية اللون الاسود الطاعن منذ القدم...
أقطع دراعي دا من حدو لو ما كان في عصر الفراعنة يعتبر اللون الاسود اجمل وأفضل الألوان
المسألة كلها بتعتمد علي الملك والسلطة
القارة الافريقية منذ نهاية العصر الفرعوني لم يفتح الله عليها بسلطة علي العالم ... فلو كانت لديها سلطة على العالم لتغيرت نظرة الآخر إلى الافريقي
وأهو عندك نظرة العرب للرومان سابقاً وحالياً
ويا وهاد ياخي زمان العرب كانو بنظروا لي أي جنس غير عربي على اساس انه عبد سواء كان مجوسي أو رومي أو مغولي
لكن حالياً العبودية بقت مرتبطة باللون الاسود
عشان كدة ركزنا علي اللون
|