(سليمان دي، إن بقى عندنا يدّينا،
إن بقى ما عندنا يدّينا،
عمرنا ما سَدَرنا أهلنا بايتين القوى!
عاد أقول لكم قولة آ رجّالة ..
سليمان دي إن بقى ما دخل الجنّة؛ الحكايي تبقى فيها ملعوبيي).
قالها الإعرابي ـ بكلّ جدّية ـ من على ظهر بعيره، بعد أن قضى حاجياته من دكّان سليمان مستلفاً، سلف فوق سلف.
سلام يا عبدالمنعم.
|